Kiedy wprowadzić masło do diety niemowlaka?

przez | 13 sierpnia 2020

Od pierwszych dni dziecka rodzice dbają o to, by pociecha rozwijała się jak najlepiej i by zapewnić maluszkowi jak najlepszy start. Żywienie niemowląt jest niezwykle ważną sprawą. Często rodzice zastanawiają się jak zacząć, kiedy zacząć i od jakiego momentu można podawać poszczególne produkty.

Rozszerzanie diety – kiedy zacząć?

 Według wskazań WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) do 6. miesiąca życia dziecko powinno żywić się wyłącznie mlekiem. Począwszy od 6. miesiąca, o ile dziecko przejawia gotowość do rozszerzania diety, możemy zacząć wprowadzać nowe pokarmy. Według obecnych zaleceń, nie ma konkretnej kolejności kiedy podawać jaki produkt. Po wprowadzeniu każdego nowego produktu do diety należy jednak obserwować maluszka, żeby szybko zauważyć ewentualne alergie. Można zacząć od warzyw sezonowych oraz owoców. W trakcie rozszerzania diety można podawać niemowlakowi także mięso, ryby, strączki, nabiał, tłuszcze oraz produkty zbożowe. Do roku powinno się unikać miodu, cukru, soli i grzybów (tych ostatnich najlepiej nawet do 12 roku życia).

Od kiedy niemowlak może jeść masło?

Często podczas rozszerzania diety rodzice zastanawiają się nad każdym produktem, który podają dziecku. Od kiedy może jeść masło? Czy można podawać tłuszcz tak małemu dziecku? Niektóre produkty mają złą sławę, mimo że zalecenia są jednoznaczne – nie ma określonej kolejności kiedy podawać który produkt i nie ma żadnych przeciwwskazań do podawania np. tłuszczu, glutenu czy produktów potencjalnie alergizujących.

Tłuszcze są ważnym elementem diety zarówno dorosłych, jak i dzieci. Nie należy ich unikać, nie są bowiem niczym złym. Dobre jakościowo tłuszcze mają swój wpływ na rozwój mózgu i funkcji poznawczych. Są również prostym sposobem na zwiększenie kaloryczności posiłku, bez zwiększania jego objętości. Pod pojęciem „dobre tłuszcze” dietetycy rozumieją np. oliwę z oliwek, nierafinowane oleje roślinne tłoczone na zimno oraz masło. Tłuszcze w diecie niemowlaków i małych dzieci powinny stanowić dodatek do pożywienia, np. do zup. Nie potrzeba dodawać dużych ilości – wystarczy łyżeczka oleju lub mały plasterek masła. Na samym początku diety lepiej unikać smażenia na głębokim tłuszczu, lepiej dodawać oleje lub masło do konkretnych potraw. 

Po czym poznać, że masło jest dobrej jakości?

Zawsze warto zwracać uwagę na jakość produktów podawanych dzieciom, szczególnie niemowlętom. Dobre jakościowo masło ma zawartość tłuszczu na poziomie co najmniej 82% (16% to woda). Zwracajmy uwagę na nazwę na opakowaniu. Często producenci umieszczają nazwy sugerujące, że produkt jest masłem („Extra maślane”, „Extra mix” itp.), a rzeczywista zawartość tłuszczu mlecznego jest dużo niższa niż 82%. Po wyciągnięciu z lodówki prawdziwe, dobre masło jest twarde i trudno je rozsmarować. Powinno mieć biały lub lekko kremowy kolor. Żółty lub nawet pomarańczowy kolor oznacza, że użyto sztucznych dodatków lub barwników, neleży ich oczywiście unikać. Masło to wartościowy tłuszcz odzwierzęcy, zdrowy i potrzebny w codziennej diecie, jest bardzo dobrze przyswajalny. 

Jedna myśl nt. „Kiedy wprowadzić masło do diety niemowlaka?

  1. kawka

    Moje dzieci też stopniowo poznają tego typu pokarmy, nie mówiąc już o słodkich napojach itp.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *